Dla osób odwiedzających stolicę Tajlandii po raz pierwszy, podróż z lotniska do dowolnego miejsca w Bangkoku zawsze nastręcza problemów. Najczęściej lekarstwem na ten powitalny ból głowy jest dosyć droga taksówka, której kierowca oczywiście zawsze zawiezie nas tam, gdzie chcemy, ale za cenę nawet kilkunastokrotnie przebijającą oferty transportu publicznego. Radzimy więc, jak nie dać się nabić w butelkę i zaoszczędzić kilkaset bahtów.
Express Bus – 15 złotych
Bardziej zaradne osoby chętnie korzystają z tej opcji. Stoisko Express Bus znajduje się na pierwszym piętrze lotniska (naszym parterze). Aby się do niego dostać należy zjechać o jedno piętro w dół po przejściu spraw wizowych i odebraniu bagażu. Po zjechaniu w dół kierujemy się na lewo do końca holu i wychodzimy na zewnątrz budynku. Stoisko jest kilka metrów przed nami po lewej stronie. W ofercie są cztery rodzaje ekspresowych busów:
AE1: Suvarnabhumi – Silon
AE2: Suvarnabhumi – Bang Lampoo (także Kho San Road)
AE3: Suvarnabhumi – Sukhumvit
AE4: Suvarnabhumi – Victory Monument (przystanek kilkudziesięciu autobusów i minibusów do wielu miejsc w Bangkoku i na terenie całej Tajlandii) – Hua Lampong (stacja kolejowa)
Bilet bez względu na miejsce docelowe kosztuje 150 bahtów (15 zł).
Pociąg – 15 złotych
Piętro niżej znajduje się nowo otwarta stacja kolejowa. Lotnisko połączone jest z resztą miasta dwoma rodzajami pociągów – ekspresowym (Airport Express Line) i zwykłym (City Line). Zwykła linia zatrzymuje się na każdej stacji pomiędzy końcową Phayathai Station a Airport Station. Linia ekspresowa jeździ bezpośrednio aż do stacji Makkasan zatrzymując się następnie na Ratchaprarop i kończąc przy Phayathai Station. Cena biletu to 150 bahtów (15 zł).
Aby dostać się z Phayathai do Victory Monument należy złapać Sky Train (jeden przystanek) bądź, jeśli nie mamy ciężkich bagaży, zafundować sobie 10-minutowy spacer.
Więcej informacji można uzyskać pod adresem http://www.bangkokairporttrain.com/.
Transport lokalny – 4 zł
To najtańsza alternatywa, ale wymaga jednej przesiadki. Najpierw po przejściu wszystkich formalności i odebraniu bagażu kierujemy się na pierwsze piętro lotniska, dochodzimy do stoiska Express Bus. Po lewej stronie w odległości około 10 metrów znajduje się przystanek „Free Shuttle Bus”. Darmowe autobusy przejeżdżają tędy co 10 minut. Autobus ten dojeżdża do oddalonej o kilkanaście kilometrów stacji autobusowej, która jest jego ostatnim przystankiem. Na stacji zaczyna i kończy swoją trasę 11 lokalnych autobusów:
549: Suvarnabhumi – Bangkapi
550: Suvarnabhumi – Happy Land
551: Suvarnabhumi – Victory Monument
552: Suvarnabhumi – On Nut (BTS SkyTrain) – Klong Toei
552A: Suvarnabhumi – Samut Prakan
553: Suvarnabhumi – Samut Prakan (Paknam)
554: Suvarnabhumi – Rangsit (Ram Intra)
555: Suvarnabhumi – Rangsit (Rama 9 Expressway)
556: Suvarnabhumi – Southern Bus Terminal (Południowa Stacja Autobusów)
558: Suvarnabhumi – Central (Rama 2)
559: Suvarnabhumi – Future Park (Rangsit)
Oprócz autobusów kursują minibusy (znane tu jako “minivan”), których trasy odpowiadają trasom busów. Za kurs busem zapłacimy do 35 bahtów (3.50 zł), a minibusem do 40 bahtów (4 zł).
Panie Witoldzie, z komunikacją miejską zgoda, natomiast z taksowkami zgodzić się nie mogę. Z lotniska Suvarnabhumi dostajemy się w okolicę Khao San i Chatu Chak w granicach 350-500 bajtów (to nie jest źle, jak na to, że nic nas nie obchodzi, a kierowca podstawka nas pod drzwi). Jak jestesmy w 2, 3 lub 4 osoby, taxi jest bardzo atrakcyjna opcja. Różnica w kwotach wynika z korków (oprócz metrowki, placimy też za czas) oraz od tego, czy chcemy jechać autostradą (koszt po naszej stronie), czy zwykłymi drogami. Czas też odmitologizowac panów taksówkarzy, bo w większości nie są oszustami. Na lotnisku funkcjonuje fajny system zamawiania taksówek z numerkami a taxi zawsze ma włączony meter (a jak nie, wystarczy poprosić). Pozdrawiamy :) d&b