Fundacja Sztuki Arteria – organizator jedynego w Polsce i tej części Europy przeglądu kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, zaprasza na 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków. Odbędzie się on w dniach 12-20 listopada w Warszawie (Muranów, Luna, MSN), a następnie w formie repliki pojedzie do Wrocławia (21-27 XI, Kino Nowe Horyzonty) oraz Braniewa (28-29 XI, Braniewskie Centrum Kultury). Jak co roku, repertuar Pięciu Smaków łączy skrajności: szalone kino gatunkowe i awangardowe autorskie obrazy, epickie produkcje i kameralne kino niezależne, wysokojakościową rozrywkę i filmy zaangażowane społecznie.
Ten zwariowany charakter dostrzec można już w filmie, którego uroczysty pokaz otworzy festiwal. „Dama z Seulu” Jina Janga, to połączenie wysokiej jakości kryminału z psychologicznym dramatem, którego bohaterem jest znakomity policjant, czujący się… kobietą, zamkniętą w doskonałym, lecz męskim ciele. Pokazem wieńczącym wydarzenie będzie epicki fresk „Złoty wiek” w reżyserii legendarnej reżyserki z Hongkongu, Ann Hui. Jest to pokazana na festiwalu w Wenecji i wystawiona do wyścigu po Oscara biografia Xiao Hong – wybitnej pisarki z lat 20. i 30. XX wieku, w którą wcieliła się Chinka Tang Wei, pamiętna z „Ostrożnie pożądanie” Anga Lee.
Tegoroczna edycja festiwalu została podzielona na cztery sekcje, uzupełnione pokazami specjalnymi oraz wydarzeniami towarzyszącymi.
Nowe Kino Azji, to sekcja konkursowa, w której zwycięzcę 8. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków wybierze 11-osobowe People’s Jury, w skład którego wchodzą miłośnicy kina azjatyckiego z całej Polski. W programie znajdują się najciekawsze dzieła kina autorskiego, realizowane przez nowe nazwiska i wschodzące gwiazdy, filmy nagradzane na lokalnych azjatyckich festiwalach, a także te, które zdążyły już odnieść sukces międzynarodowy. W zestawieniu dziesięciu innowacyjnych i niebanalnych obrazów, będących istotnym głosem w kwestii kondycji Dalekiego Wschodu, znalazły się m.in. zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji, kafkowski dramat sądowy „Proces” Chaitanya Tamhanego; diagnozująca problemy koreańskiego społeczeństwa historia o dojrzewaniu, miłości i przemocy „Nocny lot” Leesong Hee-ila oraz porażające wizualnie wietnamskie „2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo – połączenie fantastyki naukowej z kinem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem.
Queer Azja, to sekcja FOCUS, mająca w tym roku charakter międzykulturowy i obejmująca przegląd najciekawszego kina z nurtu LGBTI Azji Wschodniej i Południowo Wschodniej z ostatnich dwóch lat. W ramach tej sekcji pokazane zostaną filmy m.in. z Tajlandii („Będzie lepiej”, reż. Tanwarin Sukkhapisit), Sri Lanki („Tajemnica kwiatu plumerii” reż. Visakesa Chandrasekaram) oraz Nepalu („Taniec Orchidei”, reż. Subarna Thapa). Od początku istnienia festiwalu jego celem jest wzmacnianie postawy tolerancji i otwartości, sekcja ta jest tego wyrazem.
Sekcją Na Dzikim Wschodzie, to refleksja nad nośnością westernu – klasycznego hollywoodzkiego gatunku oraz kierunkiem, w którym podąża światowe kino, coraz śmielej zestawiające ze sobą odmienne tradycje i konwencje. Melancholijnie piękne „Bez przebaczenia” Lee Sang-ila, to remake słynnego westernu Clinta Eastwooda przeniesiony w realia japońskie. „Wygnani” bohatera zeszłorocznych Pięciu Smaków Johnniego, to – gangsterski dramat o westernowej duszy, czerpiący inspirację z filmów Sergio Leone. Z kolei opowiadające o kulinarnych zwyczajach Japończyków „Tampopo” (jak głosi hasło reklamowe – pierwszy ramen western w historii kina) Juzo Itamiego należy nazwać perłą kina, zupełnie w Polsce nieznaną.
Stały element festiwalu, Kino Grozy, w tym roku będzie reprezentowane wyjątkowo licznie i po raz pierwszy w historii festiwalu zostanie objęte plebiscytem publiczności. Azja niezmiennie dostarcza mocnych wrażeń, a horrory i thrillery okazują się doskonałą formą do opowiadania o współczesności, z czego filmowcy korzystają bez ograniczeń i z ogromną fantazją. Wyjątkowym wydarzeniem będzie popularna wśród widzów Japońska Noc Grozy – potrójna porcja mocnych wrażeń serwowana przez mistrzów kina z Kraju Kwitnącej Wiśni: Sabu („Miss Zombie”), Takashiego Miike („Po twoim trupie”) i Siona Sono („Zabawmy się w piekle”).
Pięć Smaków to także Wydarzenia Towarzyszące. W Muzeum Azji i Pacyfiku zaprezentowany zostanie cykl wykładów „Ciało i seksualność w Azji’, będący naturalnym przedłużeniem sekcji Queer Azja. W programie m.in. wykłady o erotycznych fetyszach w japońskiej popkulturze oraz o tatuażach etnicznych w Azji Południowo-Wschodniej.
W Barze Prasowym i Południku Zero odbywać się będą bezpłatne pokazy filmów zebrane pod hasłem „Azja w obiektywie”, a więc spojrzenie polskich filmowców na Daleki Wschód. Po seansach odbywać się będą spotkania twórców z widzami.
Szansą na lepsze poznanie Azji będzie także AZJAGRA. W programie japońska kendama, bierki mikado, chiński tangram, tybetańskie do tse, wietnamskie b u cua cá cop oraz wiele innych gier i zabaw z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. AZJAGRA to zawody, konkursy i aktywności rozwijające sprawności manualne, spostrzegawczość, refleks, wyobraźnię oraz kreatywność.
Unikatowym wydarzeniem będzie również organizowane po raz pierwszy Wietnamskie Kino Samochodowe. Na parkingu przy Centrum Handlowym Marywilska 44 odbędzie się pokaz filmu ”2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo.
Po raz pierwszy festiwal będzie miał też swoją muzyczną odsłonę – cykl RADIO AZJA to trzy koncerty znakomitych alternatywnych wykonawców z Korei Płd, Japonii i Chin. W TR Warszawa zagrają Be-Being: Li & Sa (20 X), Hiromichi Sakamoto (27 XI) oraz DaWangGang (8 XII).
Pokazy festiwalowe odbywać się będą w kinach Muranów (bilety w cenie 13-17 zł), Luna (bilety w cenie 13-17 zł) oraz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (bilety w cenie 15 zł). Wybrane filmy festiwalowe zobaczyć będzie można na platformie Kinoplex.pl
Więcej informacji na stronie festiwalu: www.piecsmakow.pl