
Młoda dziewczyna z Kirgistanu, zaraz po porodzie, ucieka ze szpitala, porzucając swoje nowonarodzone dziecko.
Taką sceną rozpoczyna się najnowszy film Siergieja Dworcewoja – Ajka.
Kamera niemal przez cały film śledzi każdy krok głównej bohaterki.
Ajka biegnie przez Moskwę szukając pracy, aby spłacić dług zaciągnięty na rozkręcenie zakładu krawieckiego.
W poszukiwaniach pracy nie pomaga jej brak dokumentów, pozwalających na legalny pobyt w Rosji i nieustępujące po porodzie krwawienie.
Dziewczyna jest zdana sama na siebie, w obcym, nieprzyjaznym mieście. Jedyną osobą, która udziela jej wsparcia, jest sprzątająca w gabinecie weterynaryjnym, starsza kobieta, także pochodząca z Kirgizji.
Inni ludzie traktują Ajkę z obojętnością lub wrogością. Ajka jest dla nich niemal niewidzialna, jest po prostu jedną z tysięcy nielegalnych imigrantów w Moskwie, którzy przyjechali tutaj szukać lepszego życia dla siebie i swoich rodzin. Imigranci z Azji Centralnej stłoczeni w nielegalnych hostelach, nie mają szansy na chwilę intymności, rozmawiając przez telefon z rodzinami, oszukują, że dobrze im się powodzi, a ludzie w Moskwie są dobrzy i życzliwi.
Kobiety, jak zwykle w takich przypadkach, są wykluczone pośród wykluczonych. Łatwiej jest je wykorzystać, oszukać, a nawet zgwałcić.
Jednak Ajka mimo tych wszystkich przeciwieństw, nie poddaje się, walczy o każdy następny dzień, z niemal zwierzęcym instynktem przetrwania.
Dworcewoj, który na początku swojej kariery kręcił filmy dokumentalne, nie ma litości ani dla swojej bohaterki, ani dla widzów. Film jest pełen bardzo naturalistycznych kadrów, min. scena w przetwórni drobiu.
To wszystko sprawia, że w końcu sami zaczynamy czuć się jak imigranci rzuceni w środek wielkiego, nieprzyjaznego miasta, gdzie jesteśmy zdani sami na siebie, nie mogąc liczyć już na nikogo, poza samym sobą.
Wstrząsający, brutalny film ze świetnymi zdjęciami naszej rodaczki – Jolanty Dylewskiej, która już współpracowała z rosyjskim reżyserem przy filmie „Tulpan”.
Ajka, reż. Sergiej Dworcewoj, Chiny, Niemcy, Polska, Rosja, Kazachstan.
Rok prod. 2018
Obsada: Samal Esljamova, Polina Severnaya.